donderdag 24 maart 2016

Brioche breien

Tijd om weer wat breiplezier te delen!
Dat doe ik hier toch het liefste
met jullie het plezier delen
wat het bezig zijn met wolletjes me brengt.

Dat plezier en delen heb ik heel direct als ik naar een workshop ga.
En dat was zaterdag het geval!!

Een Workshop Brioche Breien
gegeven door rita.huijink.
Zij kent de in Nederland wonende brioche-ontwerpster
Nancy Marchant en mag les geven met haar methode en patronen.
Om alles netjes te houden worden die patronen ook gewoon allemaal gekocht
(Rita kreeg thuis nog een verbaasde reactie over zo veel keer hetzelfde patroon gekocht :-))).

De workshop was in Veenendaal
lekker dichtbij voor mij
(Bij breivriendin Ada, die ik vorig jaar heb leren kennen bij de workshop
wol verven door Loret Karman en sindsdien geregeld zie :-D.
Altijd heel leuk om breivriendinnen in de buurt te hebben ^_^.)

Van haar deze foto-collage
In opperste concentratie hebben we gebreid
want dat brioche gaat niet vanzelf ;-)
Het koste echt wel de hele dag om de basis te begrijpen!!
Gelukkig hadden we in Rita een prima leermeester
zij kon ons steeds weer op het rechte pad brengen.
Het is ook altijd heel leuk om zoiets met een groepje te doen,
je leert van elkaar en kunt samen lachen om de fouten die je maakt!
Super gezellig!!

Hier zie je mij de start van het 2-kleurig brioche weer uithalen
Er klopte niks van
dus dan maar weer opnieuw ;-)

Maar aan het eind van de dag begon ik er wat van te snappen :-)
Dus zondag thuis meteen maar de steken opgezet
voor de flying-fish-scarf, het patroon wat we kregen bij de workshop.

Als ik dan toch wil oefenen, dan maar meteen iets echts :-)))
En dat lukte !!!
YEAH!!!
Op dit punt werd ik overmoedig
Ik snapte het en zou nu lekker doorbreien!!

Nou, dat doorbreien heb ik wel gedaan
maar ook aardig wat terug gebreid :-(
en ervaring opgedaan met het ophalen van steken!!!
Want als je aan de ene kant terug breit
wil aan de andere kant nog wel eens een steekje vallen
en dan moet die weer met de haaknaald omhoog!!!!
Maarrrrrr ......... dan moet je niet vergeten dat je elke keer ook de 2e draad weer meeneemt!!!

Want dat is het lekkere van dit breiwerk
alle steken die je breit
bestaan uit de kleur van die toer + een omslag in de andere kleur!!!

Ik brei met de Alpaca van Drops
lichtblauw en lichtbruin
over van de retrosampler van vorig jaar.
Niet al te duur en het breiwerk voelt heerlijk zacht aan!
Op naalden 3,5 mm.

Elke dag brei ik er even aan
zo ziet het er 's avonds uit

en zo overdag :-D

Ik heb al de bij bestelde bolletjes binnen gekregen
wie weet wordt dit wel een complete sjaal!!!


Lieve groet, Nelleke

15 opmerkingen:

  1. Oh leuk wil ik ook heb wel het eerste boek van nancy marchant.
    Ziet er super uit hoor ,krijg terplekke zin er in .

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oei, dat ziet er prachtig uit. Ik heb er al vaker eens iets van gezien, het zal er binnenkort toch eens van komen, ben ik bang ;-))
    Succes verder, zo te zien komt het helemaal goed!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oh, wat ontzettend M*O*O*I!! Het lijkt me behoorlijk pittig, maar dan heb je ook wat ;o)!! De ultieme uitdaging voor jou, Nelleke, ik snap dat je eigenlijk niet kan stoppen :) Lieve groet!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. gaaf hoor! Het ziet er nu al mooi uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik ken het niet, voor mij iets nieuws. Het ziet er prachtig uit! En leuk, zo'n workshop, altijd gezellig!
    Groetjes,
    Akkelien

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat knap weer! Nog nooit gezien! Enne maakte die meneer alleen maar foto's of was hij echt aan het breien? ;-)) Wat dan wel weer heel erg leuk is! XX Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Super! Ik zit al te denken welke trui dat later uit zal voortkomen...

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ooh wat ingewikkeld. Daar durf ik mij niet aan te wagen maar het ziet er prachtig uit! groetjes Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hihihi, ik snap er weer eens de bollen eh... ballen van, maar één ding snap ik wel; ik vind dit MOOI!! Een schitterend patroon en wat koos je mooie kleuren! Al zou deze in ijsvogelkleurtjes ook gaaf zijn :-))))
    Liefs,
    Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Oh leuk!!! Dat gaat vast weer een heel mooi werk van jou worden. En leuk...een man die breit...zouden meer mannen moeten doen! Lieve groet Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik heb een s een patroon gezien bij Knitty.com, het heette iets van rode kool sjaal. Ik had al wol gekocht in de rode kool kleur maar toen ik de beschrijving las zonk de moed me in de schoenen. Nooit eraan begonnen dus! Zo' workshop zou ik ook heel graag eens doen . Fijne paasdagen
    Lieve groet Baukje

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Supercool Nelleke! En ik die dacht dat brioche breien een makkie was en nu zeg jij dat het niet zo makkelijk is en via een workshop zelfs jij moet uithalen. Niks om op je eentje onder de knie te krijgen dus lijkt me, maar het geeft een fantastisch resultaat. Je sjaal wordt top! Mooie kleurtjes.
    Grtjes, rita.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Bonjour! Even de gelegenheid om bij je te buurten :-)
    Brioche...dat is hier een heerlijke broodsoort, hihi.
    Maar wat leuk om weer iets heel nieuws te mogen zien qua techniek, dank voor het delen! Het lijkt zo op de foto's op 'gewoon' dubbelbreien (zo klinkt het terugbreien en steken ophalen ook :-) maar het is waarschijnlijk wat anders.
    Je nieuwe sjaal ziet er weer super ingewikkeld maar tegelijkertijd lekker leuk uitdagend uit. Ik zal me (later) eens verder verdiepen in deze 'materie' :-)
    En gefeliciteerd met je Give-Awayprijs! Wat een prachtige wol en (hoe kan het ook anders :-) wat een mooie kleuren! Ben blij voor je.
    Groetjes weer

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Brioche breien, ik had er echt nog nooit van gehoord!
    Maar ik geloof dat het iets is met de patentsteek ...
    Wat een gaaf breiwerk laat je zien, en ik snap dat je het helemaal leuk vindt. Echt een heerlijke uitdaging!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Is er ook een nederlandse uitgave van dat brioche breien. Ik weet wel de basis maar niet hoe een patroon te breien

    BeantwoordenVerwijderen