woensdag 23 januari 2013

babyvestje en slofjes

Voor alle drie mijn kleindochtertjes heb ik een vestje gehaakt, wat ik zag bij blij-dat-ik-brei. Elk in een eigen variant: voor 3 jaar, voor 1,5 jaar en een baby-uitvoering.












Het is een gratis patroon en je vindt het hier:   Magic with hook and needles.
Alledrie heb ik ze gehaakt met catania katoen. Daarin zijn zoveel leuke kleurtjes te vinden :).

Bij het onderste vestje ligt al één slofje. En omdat ik ze zo leuk vond is het gelukt om ook een 2e te maken.
De slofjes heb ik gevonden op ravelry . Het patroon heb ik zelf zo'n beetje uitgevogeld.



Bij deze slofjes heb ik de kleuren van het vestje gebruikt voor de krokodillensteek-randen.
De zool heb ik gehaakt, het voetje toen gebreid in boordsteek: 1 re, 1 av. En dan weer verder met haken, eerst een rand met vasten, waarmee je dan meteen het breisel in model brengt voor het voetje. Je begint met de "onderste" kleur aan de zijkant waar je de opening in de boord wilt hebben (let op bij nr 2 dat die spiegelbeeld wordt van de 1e).  Dus achter en zijkanten gewoon ophaken en vanaf zijvoor, middenvoor en weer zijvoor steken samenhaken tot het model goed is.
Dan verder in de krokedillensteek. Een duidelijke beschrijving/video vind je op youtube: crocodile stitch crochet.

De knoopsluiting heb ik vervangen door een strookje klittenband.

Een leuke steek en niet zo moeilijk als hij lijkt :).

Groetjes, Nelleke

NB, Ik was ook nog begonnen aan een bijpassend mutsje, maar daarvoor is deze steek toch niet zo geschikt.  Gehaakt met katoen wordt het te dik en stug.

12 opmerkingen:

  1. Wat een leukertjes. Waar haal je de tijd vandaan!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. wat een prachtige spulletjes,
    zou je ons willen helpen met ons project?
    we zijn ook op zoek naar patronen.
    www.sterrenmutsjes.nl

    groetjes
    Suzanne

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat zijn ze mooi en dan ook nog zonder patroontje.....
    Petje af.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Inderdaad Nelleke, ze zijn echt heel lief, ook dit vestje heb ik gemaakt.
    Super lief!!
    gr. Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  5. de slofjes zijn enorm leuk complimenten hoor

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hallo Nelleke,
    Zoek me gek naar een nederlands patroon van de schitterende slofjes! ( in het engels lukt me niet grrr)
    Kan jij mij helpen..... daar zou ik heel erg blij mee zijn.
    Creatieve Groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hallo even een vraagje de vestjes zijn beschreven voor 3 en 5 jaar
    Hoe heb je het verkleind tot 1.5 jaar?

    Alvast bedankt ze zijn prachtig geworden

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hallo even een vraagje de vestjes zijn beschreven voor 3 en 5 jaar
    Hoe heb je het verkleind tot 1.5 jaar?

    Alvast bedankt ze zijn prachtig geworden

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi,ik wil vragen of je ze ook op bedtebeste maakt?

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Спасибо за идея! Это симпатично! Thanks for the idea! This is pretty!

    BeantwoordenVerwijderen