zaterdag 16 maart 2013

Sprookjes

Tot nu toe heb ik alleen maar geschreven over mijn creatieve maaksels. Maar nu wil ik iets anders kwijt :).
Al vanaf dat ik kan lezen ben ik gek op boeken.
Als kind vond ik het sprookjesboek dat we thuis hadden helemaal prachtig. Met verzamelde verhalen uit de hele wereld. Er waren 3 boeken van. Wij hadden thuis het rode boek.
Op vakantie, logerend bij mijn oom en tante, ontdekte ik dat er ook nog een groene en de blauwe waren.
Verslonden heb ik ze. Tot verdriet/ergernis van de familie :).
Heel leuk, zo'n logeetje met haar neus in de boeken.
Maar ja, ik moest wel, want de boeken gingen niet mee naar huis.
De verhalen waren uitgebreid en niet al te suikerzoet. De kleine zeemeermin bijvoorbeeld, ging uiteindelijk op in zeeschuim en werd echt niet de (disney)bruid van de prins.

In mijn tienerjaren verdwenen deze boeken uit beeld. 
In de jaren daarna heb ik nog wel eens aan mijn moeder gevraagd waar het sprookjesboek was gebleven, maar zij had daar geen specifieke herinneringen aan.
En behalve de kleuren van de boeken en het soort sprookjes dat erin stond wist ik ook niet veel.
Sinds internet bij mij zijn intrede deed heb ik zo nu en dan gezocht: 
verzamelde sprookjes
sprookjes uit de hele wereld
rood sprookjesboek (je probeert wat :)]
oosterse sprookjes
Allemaal zonder succes.

Afgelopen week schreef lupineke over vrouw Holle. Het lezen over dit sprookje deed me weer denken aan mijn zoektocht. 
Maar weer eens proberen dacht ik, nu bij afbeeldingen.
En toen.........
zag ik een plaatje van "mijn" boek!!!
Het blijkt het "groot sprookjesboek" van margriet te zijn.
Uit de jaren 50/60.
Op naar de volgende stap: kopen.
Dat valt nog niet mee voor een boek van deze leeftijd.
Een handelaar in 2ehands boeken heeft 1 groene; zijn vrouw heeft de blauwe en wil hem niet afstaan :).
Maar, vandaag heb ik de groene ontvangen!
Met tekeningen van Nans van Leeuwen
Nu alvast hernieuwde kennismakingen met oude favorieten en wie weet van de handelaar de rode en de blauwe ook nog !

Groetjes, Nelleke

5 opmerkingen:

  1. Hee, wat geweldig Nelleke!! Heerlijk dat je het boek uit je jeugd weer terug hebt!! De andere twee komen ook vast op je pad, zeker nu iedereen weet dat jij ze zoekt!! Geniet van de mooie verhalen en illustraties, ik ken ze zelf niet deze uitgaven maar word nu wel nieuwsgierig...!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik neem hem mee naar Zeeland Stefanie, dan kun je neuzen ;-). De boekenhandelaar zit in Sluiskil, dus dat is dan ook niet ver weg. Hij zou op een grote verkoping gisteren voor mij uitkijken.Dus wie weet...

      Verwijderen
  2. Wat een mooi verhaal Nelleke. Ik zou bijna vragen: ga je ons er ook uit voorlezen? Daar hou ik zo van.
    Maar je gaat ons vast wel wat plaatjes laten zien.......

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja ik ken ze wij hadden ze alle drie thuis.
    Goh wat jammer dat wij ze ook niet meer hebben anders had je ze mogen hebben. Bij ons werd er niet ingelezen zo ver ik me kan herinneren.Ik weet dat mijn moeder is gaan opruimen om dat ze nu bijna 84 is en heeft alles weggegeven. He wat jammer he dat ik dit niet had geweten anders had je ze alle drie kunnen hebben
    Hoop dat je ze nog zult vinden
    groetjes joke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Fijn om te lezen dat je ze aan mij had gegund! Nu is er ws iemand anders blij mee. Ik blijf gewoon op de uitkijk.

      Verwijderen