zaterdag 20 juni 2015

Draden aan elkaar vilten. foto-tutorial Felting yarn together.

Dank jullie wel voor alle complimentjes -)
Dat is altijd zo hartverwarmend!!
Het is niet de reden dat ik een blog ben begonnen
maar zeker een reden om het extra leuk te vinden en er mee door te gaan :-D!!

Hier nu de uitleg met een kleine foto tutorial
over het aan elkaar vilten van draden.

Dat kan (natuurlijk) alleen met garen dat sowieso wil vilten
oftewel met WOL!!!
De manier van draden vilten die ik hier laat zien is niet de enige manier.
Wat ik hier mooi van vind is dat je draad niet noemenswaard dikker wordt zo.

Komt ie:
Laten we bij het begin beginnen:
1. Het einde van de ene draad en het begin van de volgende
2. Het draaduiteinde splitsen (3-ply in dit geval)
3. De gesplitste einden naast elkaar
4. Van beide einden 1 van de 3 vezelbundeltjes er af trekken (niet knippen)
5. De uiteinden (4 vezelbundeltjes) over elkaar leggen
en met speeksel goed nat maken (zonder foto ^_^)
6. Met je hand op je been (of tussen je handen) stevig heen en weer rollen/wrijven
7. Tot het in elkaar gevilt goed vast is geworden!

Deze verbinding is haast net zo stevig als een doorlopende draad. 
Mocht het toch iets minder vast zijn geworden
dan nog zal het in het breiwerk geen problemen geven, want dit dubbele deel
wordt in een aantal gebreide steken natuurlijk ook gefixeerd.

Dit heb ik voor mijn Verfpret sjaal dus 
zo'n 80 keer gedaan :-)))).
Gaat beter dan afhechten en ik vind het ook mooier!

Dat was dus het "geheim" van de niet afgehechte draadjes :-).

Groetjes, Nelleke

7 opmerkingen:

  1. Dat is handig! Dank voor de tip.
    Groetjes weer

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Inderdaad vaak goede oplossing dit zijn echt handige dingetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat mooi op deze manier! Weer iets bij geleerd!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik loop weer hopeloos achter met blogjes lezen maar daardoor kon ik nu wel in een keer je verhaal over de verfsjaal lezen. Wat een leuk proces en een heel fraai resultaat! En heerlijk zo'n vakantie. Nog een fijne zomer met hopelijk iets beter weer. groetjes Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Deze methode heb ik al eens ergens gezien inderdaad en absoluut de mooiste manier om van kleur/bol te wisselen denk ik. Jammer dat het niet met katoen zo werkt. Dank je voor de duidelijke tutorial! groetjes! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ongelofelijk geweldig die sjaal van jou, ik zit werkelijk smachtend en kwijlend voor de computer, haha! Je zou me moeten zien ;) En niet alleen mooi, ook zo handig met deze tutorial! Ik heb het wel eens geprobeerd hoor, dat aan elkaar vilten van draden, maar toch werkt het bij de ene wolsoort stukken beter dan bij de andere ;) Geniet jij maar lekker van alle complimenten want die heb je dubbel en dwars verdiend!!!!!! Lieve groet!

    BeantwoordenVerwijderen