vrijdag 11 december 2015

En weer een update: Anatolia 6

Ik had last van een ernstige vorm van 
second-sock syndrome
waarbij ik mezelf echt moest dwingen om toch steeds een paar toeren
verder te gaan
het leek maar niet op te willen schieten :-(
Deze foto heb ik op fb gezet en even geklaagd 
De reacties waren genoeg om me over het dooie punt heen te brengen
(zeg maar gerust zo nu een dan een schop onder m'n ..... :-)))
En dat hielp!!

Want nu is mouw nr 2 BIJNA klaar
(voor de oplettende kijker; ja we hebben een nieuw vloerkleed (^_^)
De eerste mouw ligt wat gedraaid
omdat ik zo beter het begin van de patronen kan zien 
en het voor nr 2 hetzelfde kan doen.

Ik heb 1 steek averecht gebreid aan het eind van elke toer
zo krijg je een soort naad
en een mooiere overgang van de kleuren

Met al die kleuren heb je enorm veel draadjes
en afhechten is geen speciale hobby van me.
Dus brei ik ze mee:
voor en na de kleurwisseling,
kijk zo:
net alsof je gewoon fair-isle breit,
alleen neem je nu elke steek je draad mee
en brei je alleen met 1 kleur.
De nieuwe (of oude) kleur komt zo stevig vast te zitten!


Ik heb even overwogen om 2 mouwen tegelijk te breien 
met de magic loop methode.
Dat heb ik al eens eerder gedaan en zo voorkom je het eerder genoemde syndroom ;-).
Maar het idee om met 2 keer 3 draden
oftewel 6 bollen wol tegelijk bezig te zijn schrok me af.
Vandaar gewoon 2 keer hetzelfde gebreid.

Maar, een volgende keer probeer ik misschien toch nog wat anders
ik kwam onderstaande foto tegen op Ravelry
(van het schitterende vest wat ik ook nog eens wil maken)
Kijk, deze breister breit ook 2 mouwen tegelijk:
Maar niet 2 in het rond!!
Neeeee, met 2 knipbiezen!!!

Wat een super idee vind ik dat!!
Vooral omdat veel mouwen toch een naad hebben
Het Anatolia patroon gaat ook uit van een plat gebreide mouw!!

Vast en zeker dat ik dit ga proberen in een volgend project!!
Het heeft voor Fair-isle breien nog meer voordelen:
je hoeft je draden niet af te hechten,
je hebt veel minder kans op vergissingen in patroon of meerderingen
zodat de mouwen niet precies gelijk zouden worden
En je kunt de mouwen plat blocken!!

Nu even minder breitijd:
zondag vieren we SinterKerstTrouwdag
met kinderen en kleinkinderen :-).
Dus e.e.a. voorbereiden.
En misschien lukt het weer een groepsfoto te maken :-)
Zoals deze van vorig jaar, toen we 40 jaar getrouwd waren!!

Iedereen fijn weekend gewenst

Lieve groet, Nelleke

16 opmerkingen:

  1. Wat een enige foto is dat, een leuk stel zo bij elkaar. En je trui, ja ik kijk steeds met bewondering naar d vorderingen. En die twee mouwen aan een , dat is exht ontzettend slim, zou ik nooit opgekomn zijn. Een heel fijn weekend.
    Lieve groet Baukje

    BeantwoordenVerwijderen
  2. O, wat leuk, gefeliciteerd en vast een heel gezellig en vrolijk weekend gewenst!
    En ja, dat lijkt inderdaad een geniaal idee, vooral als je geen moeite met knipbiezen hebt :-) Dat is ook zo leuk aan het wereldwijde web: zo leer je steeds weer nieuwe mogelijkheden kennen!
    Groetjes,
    Akkelien

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ha ha second sock syndrome ,nooit van gehoord maar heb er denk ik ook wel last van ,weten we in ieder geval hoe het heet maar je schiet lekker op nou fijn feestje het weekend ,mooi stel zo bij elkaar op de foto ,gr marloes

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heb een heel fijn feest! Het zag er vorig jaar een gezellige boel uit. Ik wens dat het helemaal wordt zoals je graag hebt.
    Je Anatolia wordt prachtig! Goed dat er steeds wel iemand is die jou blijft aansporen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Een Super SinterKerstTrouwdag gewenst! x
    En ooohh... Wat een prachtfoto van vorig jaar!!
    Je Anatolia wordt prachtig, nog even en je second sock syndroom is overwonnen!
    2015. Het Jaar Dat Nelleke Het Syndroom Versloeg! :-)))
    Liefs,
    Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Da's nog eens een unieke feestdag..., speciaal voor jullie! Hopelijk is het beter weer dan vandaag, brrrr
    Dat breiwerk van je is zo onwijs mooi, 'k ben er bijna jaloers op :) Wat een kleurtjes, prachtige motiefjes. Het is helemaal Nelleke!

    Fijn weekend, groetjes v. Elizabeth

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een leuke foto!dat moet dit jaar ook weer lukken toch? Het is nu immers een 'traditie' :-)
    Ja dat second-sock-syndroom....ik ken het... vogens mij heb ik daar last van omdat het nieuwtje er dan al van af is. Misschien jij ook?
    Maar gelukkig heb je doorgezet, want je hebt 'het ergste' nu weer gehad en kan aan de mooie bovenkant (een nieuw onderdeel) beginnen.
    Mouwen breien in het rond met een knipbies??? Wordt de naad dan niet te dik? Dat heb ik zelf namelijk met mijn noorse vest: bij de armsgaten breide ik door in het rond mét knipbies en nu vind ik de naden van de armsgaten te dik geworden, het zit niet helemaal lekker....
    Ik denk dat ik de mouwen zoals je ze nu hebt gebreid het mooiste vind; ze zitten nu mooi 'glad' op de arm.
    Maar ik ga natuurlijk graag volgen hoe je het een volgende keer aan gaat pakken :-)
    Groetjes weer

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wow, wat knap! Mijn compliment.Ik doe het je niet na, echt niet!

    Ik hou sowieso niet van breien.

    Ik wens jullie veel plezier toe!

    Fijn weekend.

    Lieve groetjes van Thea♥

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Dat je toch zulke mooie dingen kunt breien, zo knap! En wat een heerlijke familie heb je, wat een rijkdom. XX Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een idee om je mouwen zo te breien, met knipbies. Dat scheelt inderdaad heel veel werk. Enige familiefoto!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Om te voorkomen dat ik last heb van het second sock syndroom brei ik ze tegelijkertijd, niet op één rondbreinaald, maar ieder op een eigen rondbreinaald, wissel per dag van breinaald/sok en ze zijn ongeveer tegelijkertijd klaar, geen gegoochel met veel bolletjes en zo. Prachtige Anatolia, ooit ...?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, dat is ook een slimme oplossing! Het enige wat je extra nodig hebt is een extra rondbreinaald van dezelfde dikte.
      Ga ik ook eens over nadenken :-). Dank voor de tip!!

      Verwijderen
  12. Wat een mooie familiefoto! Heerlijk, zoveel geluk dat er vanaf straalt!
    Ik val hier steeds om van verbazing hoe geweldig mooi dat jij kan breien ... en zo knap die Fair-isle! Allerprachtigst!
    Fijne week!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat wordt dit prachtig Nelleke, je bent een doorzetter, dit komt goed! En wij zullen je wel helpen hiermee door je wat te pushen ;-) Het idee van de mouwen te breien met knipbies ziet er goed uit, maar om te knippen in mijn breiwerk schrikt ik nog steeds, de eerste keer moet nog komen... maar wel een goede oplossing denk ik, zeker omdat jij hier ervaring mee hebt.
    Leuke familiefoto!
    Grtjes, rita.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hoi, welk patroon van de shawl is het? Ik vind dat n hele mooie. En wat voor garen? Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hoi, welk patroon van de shawl is het? Ik vind dat n hele mooie. En wat voor garen? Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen