zaterdag 14 mei 2016

Achter de ellebogen

Heel letterlijk deze keer ;-).

In de header van mijn blogpagina staat centraal de foto van mijn Fusion-vest.
Mijn allereerste gebreide vest.
Apetrots was ik er op en helemaal blij mee  (^_^).


Gebreid met de wol uit het christel-seyfarth Nomad gilet breipakket 
met naalden 3,5 mm.
De maat die zij die ook had aanbevolen hiervoor.
Alleennnnnn ............
de wol in dit pakket is te vergelijken met de Holst supersoft
een garen waar ik erg op gesteld ben geraakt:
mooie kleuren en ideaal voor fair-isle!!

En nu zou ik deze wol breien met naald 3 mm!!
Hooguit, misschien nog dunner!
Vorig jaar wist ik dat nog niet ;-)
Veel geleerd wat dat betreft in het laatste jaar !!!

En dan nu het gevolg van breien met te dikke naalden:
het breiwerk is, vooral in de mouwen, helemaal open gaan staan.
Die mouwen waren meteen al redelijk strak
dat heeft het proces nog eens versneld.
Akkelien heeft helemaal gelijk!
Hier hoort een foto van het probleem bij. 
Die heb ik niet gemaakt (sorrysorry) maar deze van vlak er boven geeft wel een idee:
zoiets was het, alleen veeeeeeeel erger!!

Al met al, ik durfde het vest eigenlijk niet meer te dragen
bang dat ik was dat het echt stuk zou gaan.
Maar daar had ik niet voor gebreid:
een vest in de mottenballen LOL.

Dus zitten denken wat ik er aan kon doen .......
tot ik het wist:
ELLEBOOGSTUKKEN breien!!!
En dan met de restjes wol die ik had
in bijpassend motief!!
Toen kwam het lastigste:
het patroon weer vinden :-/.
Ik ben nl wel steeds van plan om dat netjes soort bij soort in mappen te doen,
maar dat is nog steeds niet gebeurd.
Ik kon het dan ook niet vinden!!!!
Alleen het patroon van de Pagode-muts .....
nooit gebreid maar wel met dezelfde motieven!!

OK, dat heb ik nodig!
in een grotere maat na getekend
(want als ik dan zulke lapjes maak moeten ze niet te klein zijn!)
En dan beginnen

Met dit als resultaat:


Toen hield het weer even op
want ...... er zat de verkeerde kleur garen op de naaimachine
en ik had nou net geen zin om daar zwart in te rijgen :-/
Dat duurt nl wel 0,5 seconden (hahahaha)

Maar goed na zo'n 2 weken wilde ik toch mijn vest weer eens aan
dussss .........
Hoppa
Garen wisselen
lapje in 2-en knippen
en er om heen stikken.

Eerst op de tricotstand gewoon recht
toen op zigzag over dat stiksel heen.
OEPS ...... dat rekt het mega uit!!!!!!!!!!!

Als een speer naar de strijkplank en de stoomgenerator er op
Al het leven uit de wol geperst
en het was weer plat!
Pffffffff !1
Nr 2 maar niet gezigzagd :-/

Wel een gewoon stiksel om de bloemmotieven heen
toen op maat geknipt ..
en toen bedenken hoe het af te werken!
Geprobeerd met de donkere draad en naald en de festonsteek
LELIJK !!!!
Haken dan, een toertje vasten
LELIJK !!!!
en dat dreigde ook nog eens de fragiele kanten er af te rafelen!

Tja, wat nu
mooie gebreide eleeboogstukken met rafelkanten!!
Biaisbandje erlangs??
Gaat vast snel slijten op de ellebogen :-/.
Alle bakken met restjes open .....

Hmmmm, zwarte tricot ...
Misschien maar gewoon zwarte tricot op de mouwen naaien
zo'n grote rechthoek op de achterkant van de ondermouw
moet kunnen.
Misschien daar nog die gebreide bloemen op???
Offffff, wacht eens,
ik kan zelf een reepje tricot knippen
en als bandje langs die bloemen naaien.
Intussen durfde ik alle risico's te nemen, want zo waren ze toch niet te gebruiken.

Maar, dat tricotbandje ging fantastisch!!
Geen rafeltje meer te zien

Vanaf de achterkant heb ik ze met grote steken door de tricotrand vast gezet.
Maar dat was na de foto's ;-)
Hier alleen nog maar de gespelde versie


En nu ...
heb ik het vest aan
met de elleboogstukken!
Lekker warm op deze zaterdag voor Pinksteren!!




Allemaal een fijne Pinksteren gewenst!!
Lieve groet, Nelleke


Ps. iemand op fb plaatste nog een link voor een tutorial om een gat in breiwerk dicht te mazen. Heel duidelijk verhaal. Hier is die: wolenco.nl/gaatje-mazen/.








24 opmerkingen:

  1. Wel heel leuk, zo met die elleboogstukken!
    Ik mis alleen een foto van het "probleem" :-)
    Groetjes, Akkelien

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Fantástische oplossing zeg!
    En zo netjes gemaakt weer. Wederom op jouw pitbull manier :-)))
    Lieve groetjes,
    Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jaja, halverwege stoppen met iets maken kan ik ook heeeel erg goed hoor. Maar als ik iets echt wil maken, los ik graag alle lastigheden op :-).

      Verwijderen
  3. Het gaat ook niet van een leien dakje, Nelleke...
    Maar ik moet altijd zo lachen om je manier van aanpak en hoe je erover schrijft! Voor elk probleem komt er een oplossing en het lukt je ook keer op keer! SUPER ...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hahaha Elizabeth. We moeten onze hobby ook niet al te serieus nemen. Het is maar breien tenslotte :-D!

      Verwijderen
  4. Prachtige oplossing... je mag terecht fier zijn op je mooie vest... die elleboogstukken maken het nog mooier!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik zit echt met mijn mond open van verbazing en bewondering. Ik moet er niet. Aan denken, heb je die mooie elleboogstukken gebreid, en rekken ze uit tijdens het zigzaggzn. Ik geloof echt dat ik de boel met een forse zwaai in een verre hoek had gegooid, vreselijk. En jij staat weer trots en mooi op de foto met je herstelde vest alsof er niets aan de hand was......
    Lieve groet, Baukje

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Heerlijk om je hele proces te kunnen volgen! Niet opgeven, nadenken, uitproberen, anders aanpakken: volhouden!!! Het is prachtig geworden en heerlijk om het nu weer lekker te kunnen dragen...

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Supere oplossing en prachtig beschreven ,jij kan ook wel een boekje maken met tips .
    En die wol en co ook handig ,bedankt weer ,en lekker weer voor een vest
    Groetjes marloes

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Leuk om weer een verslag van je brei-avonturen te lezen en gelukkig loopt het verhaal ook goed af! Wederom alleen maar bewondering voor je vaardigheden en doorzettingsvermogen. Het is een prachtig vest! xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Prachtig vest, Nelleke! En ik vind het zo heerlijk om te lezen hoe je het oplost. Met alle verwikkelingen. Net een soap maar dan op breigebied!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Fantastisch opgelost! En zo is het nog steeds een schitterend vest :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Schitterend opgelost !!! Prachtige vest trouwens !!!

    Fijn weekend, liefs Tinne

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Tjee, ik kan me voorstellen dat je flink baalde van die elleboge. Maar je hebt het geweldig opgelost!!!! Stiekum vind ik het vest zo nog mooier...

    Fijne pinkster,
    Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat en oplossing! Goed bedacht en gemaakt. Het vest is nog steeds prachtig! XX Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Prachtig vest met deze bijpassende elleboogstukken. Zo knap dat jij altijd weer uitstekende oplossingen voor breiproblemen bedenkt. Jouw oplossing vind ik veel mooier dan de gemaasde versie.

    Lieve groetjes, Margaret

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Heb genoten van je verhaal. Tsjonge wat een ergenis, ik zie het voor me als je bezig bent. Maar t eindresultaat is top! Misschien vinden mode-ontwerpers dat ook :-)
    Groet, Angela

    BeantwoordenVerwijderen
  16. wat heb je dat ontzettend knap opgelost !!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Zoals gewoonlijk, weer met veel humor door je verteld Nelleke! Ik ben steeds jaloers op al die mooie vesten en vraag me af of het bij mij ooit nog gaat lukken.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Jee Nelleke, wat een verhaal zeg ;o) Ik vind het superknap zoals je het hebt opgelost, wat ben jij een doorzetter!! Complimenten voor de oplossing, hij is geweldig bedacht en gemaakt! En.. ik geniet vooral ook van de nodige zelfspot, haha :) Lieve groetjes weer!!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Wat geniet ik altijd van jou brei avonturen!
    Ik heb ook nu weer smakelijk gelachen, en bewonderend gelezen hoe je probleemoplossend te werk gaat.
    Dat heb je heel slim en netjes opgelost en het vest staat je geweldig!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Echt wel iets om apetrots op te zijn hoor! Superprachtig ongelooflijk mooi vest Nelleke! Je avonturen lees ik ook altijd heel graag, je vond weer een slimme oplossing!
    Grtjes, rita.

    BeantwoordenVerwijderen