zaterdag 7 mei 2016

Pauze gehad, maar nu weer een up-date!

Ik was zonder er bewust voor te kiezen,
zomaar in een blogpauze beland!
Erger nog
niet alleen schreef ik geen nieuwe blogpost
ik las ook niets van andere blogs.
Het waren wat drukke rommelige weken in april.
Paar weken weg met de caravan met
tussendoor naar huis voor een crematie
Een week later weer een crematie,
nu van een 88-jarige oom.
Mijn hoofd was wat te vol voor blogland :-/.

Wat gelukkig wel altijd rust geeft en me bezig houdt
is breien!!!

Dus in deze radiostilte zijn er vele meters wol door mijn handen gegaan!
Het vogeltjesvest vordert!!!
Voor diegenen die ik op FB ook ontmoet geen verrassing :-),
maar nu ook hier een overzicht:
Hiermee begon het:
(zoals jullie zien heb ik Photo Grid ontdekt voor mooie collages :-)]
En dit was de volgende stap:
een veel te grote gebreide boord voor mijn vest!!
Al mijn ingewikkelde berekeningen
meten en tellen
hadden dat als resultaat!!
Ik dacht dat het aan de naalddikte lag ;-)
dus opnieuw gebreid met een dunnere maat naald:
nog aardig te wijd!!
Nu had ik 344 steken opgezet en een meelevende breivriendin vond dat ook veel te veel!!!
Zij zei dat ze voor een rugpand 100 steken opzette en dat ik niet zoveel meer nodig zou hebben
Huh??????
Ik alle berekeningen aan de kant gezet
en gewoon bij de al gebreide vesten steken geteld!!!
288 was daar de uitkomst van!!
Bijna 60 steken minder!!
Dussss ......... voor de derde keer 
met Provisional Cast On steken opgezet en boord gebreid.
Die provisional Cast On kan ik nu wel dromen :-))).
Ja, dat past!!! (hahaha, gewoon gezond verstand werkt duidelijk beter!!)

Tussendoor ben ik begonnen met het uithalen van de proeflap
De uitgehaalde draad heb ik om bekers en/of lege flessen gewonden
even vochtig gemaakt en laten drogen.
Resultaat: een mooie gladde draad zonder kronkels!

Bij het verder breien van de verschillende motieven klopten de nieuwe berekeningen gelukkig wel
het aantal herhalingen klopte precies en middenvoor kwam ook goed uit!
Dat breide lekker door!!
Dus kwam toen al snel de volgende uitdaging in beeld!!
Armsgaten en halsuitsnijding!!!
Bij dit vest wil ik een ronde hals (voor lager dan achter) en normale armsgaten met kopmouwen.
En ik wil in het rond blijven breien!!!
Dusss...... knipbiezen voor zowel de armsgaten als voor de halsuitsnijding!!
Dat stukje breien was akelig spannend!!
Ik had een papieren patroon getekend van een bestaand vest;
dat op het al gebreide stuk van dit vest gelegd
en daar toen het aantal toeren en te minderen steken geteld!
Dat was de basis!
Toen volgens die berekeningen gebreid
Tot en met de achter hals uitsnijding en de in 3 stukken afgehechte schouders!
Meteen naar de naaimachine gerend
Knipbiezen van hals en armsgaten gezigzagd
en knippen!!!!!!
En toen PASSEN!!!
Het is bepaald niet een mooi scherpe selfie, maar
HET PAST PERFECT!!!!!
YEAH!!!
Een paar vreugdedansjes hahahaha!
Errug blij en opgelucht, want met al dat knippen zou ik bij eventueel uithalen heel veel kleine stukjes draad hebben gehad :-(.

Maar goed, een vest zonder mouwen vind ik maar niks, dus het is nog niet klaar!
De volgende uitdaging wacht!
Zoals jullie kunnen zien in het fotootje rechts boven heb ik ook voor de mouw een patroon getekend.
Dat ga ik als leidraad gebruiken.
De opzet en de eerste toeren voor de mouwen zijn klaar.
Ik brei ze tegelijk met 2 knipbiezen, daardoor krijgen de mouwen een echte naad.
Ik ben benieuwd hoe dat zal gaan!
Hier nog even een foto van mijn scheve dame met de gebreide panden:
Mooi hè ;-))

Lieve groet, Nelleke
(en nu ook weer eens bij jullie allemaal gaan kijken ^_^)

16 opmerkingen:

  1. Oooohhhh Nelleke....een diepe buiging voor dit kunstwerk...dit kan ik nog niet eens in mijn dromen! Fijn weekend en gezellig dat je weer in blogland bent! Lieve groet Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oh, alweer zo'n prachtig kunstwerk! Adembenemend, echt waar!
    Sterkte met de verliezen van naasten.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Goed gedaan, even pas op de plaats in blogland. Dat was ook niet niks... Maar ook fijn dat je er weer bent!
    Wat wordt je vest mooi! En hij past echt pérfect!!
    Kun je twee mouwen tegelijk breien? Lijkt me wel prettig, maar geen idee of je dat doet/kunt/wilt :-)))
    Liefs,
    Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Echt prachtig, je vest, ongelooflijk mooi!
    Ja, soms is het leven te vol.
    Groetjes,
    Akkelien

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik miste je al , maar dacht dat je wel een korte vakantie zou nemen met de caravan.
    Wat een kunstwerk is het geworden. Je kunt zo langzamerhand wel workshops gaan geven in fair isle Breien. Veel plezier hoor met de mouwen .
    Lieve gr Baukje

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wauw wat een prachtig stukje breiwerk toon je weer! Hoe je het aandurft met die knipbiezen en al dat aangepas aan zo'n ingewikkeld patroon gaat mijn petje te boven, maar je doet het en het lukt je nog ook!!! Fijn dat je er weer bent!
    Grtjes, rita.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat ingewikkeld toch! Knippen in mijn breiwerk!? Geen sprake van. Ik vind het maar knap hoor dat je telkens weer van die mooie truien en vesten van de pennen weer te toveren ! Succes met de mouwen. Groetjes Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dit is geen breien, dit is pure kunst!
    Prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Prachtig!! Wat een werk!! Ja, gezond verstand is beter dan berekeningen, maar toch...je moet het maar doen!
    Fijne (brei-)zondag nog,
    Sigrid

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ja, soms vraagt het leven gewoon even alle tijd en aandacht! Dat je dan een poosje niet in Blogland bent is toch geen probleem, we genieten nu weer extra van het verhaal van je vest ;o)!! Ik vind het buitengewoon en wonderlijk knap dat je dit allemaal kunt Nelleke, zit met een diepe buiging voor jou achter de comp dit te lezen! Mocht je nog naar Zeeland komen binnenkort geef je dan een seintje? Wie weet... kunnen we weer eens samen aan de koffie! Lieve groetjes!!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ja je bent een creatieve volhouder en doorzetter: een echte kunstenares! Petje af voor dit prachtige resultaat (ook zonder mouwen is het dat al!)
    Groetjes weer! Annasoer :)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Jeetje het is dat ik het op de foto's zie maar ik kan bijna niet geloven dat je dat zelf maakt. Zo mooi een knap! Ik ben blij dat je terug bent. XX Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Oh ik vind het prachtig worden ,die kleuren enzo knap hoor

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Als er zoveel om jr heen gebeurt dat om voorrang vraagt, dan is bloggen even bijzaak. We; fijn dat je weer een berichtje hebt geplaatst.
    Wow, zo knap dat je alles zo zelf aanpast en dat het je goed past. Het is zo zonder mouwen al mooi. Met mouwen wordt het weer een topstuk.

    Succes met het afmaken, Margaret

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Prachtig! Als ik mijn trui af heb wil ik ook iets met meer kleur gaan breien. Je inspireert mij wel... ik krijg de kriebels.

    BeantwoordenVerwijderen