dinsdag 2 april 2013

bunny patroontje

Door het knip- en plakwerk is het een wat rommelige pagina geworden qua tekstgrootte. Sorry.

Nadat ik vorige keer mijn bunny verhaaltje hier liet zien kreeg ik de vraag om het patroon.
Mijn patroon is niet compleet. Om de bunny helemaal te maken heb je nog wel het patroontje voor de  eierwarmer nodig. 
Ik wil de verkoopster /  ontwerpster van deze schattige  knuffeltjes niet haar beloning ontnemen :-).
Ik heb met hulp van het eierwarmer patroon en wat foto's van het blog van de maakster een hele bunny gemaakt.
Meest heb ik dan een try and error traject en soms weet ik niet meer zo goed wat ik nu uiteindelijk gedaan heb.
Daarom wilde ik nu wel eens zien of ik het voor mekaar zou krijgen om een begrijpelijk patroon te maken :).
Voor ik de details ben vergeten ga ik nu eens e.e.a. op een rij zetten.

Dit is het resultaat:
De basis is het eierwarmer patroontje. 

Als 1e heb ik daarvan de hoofdje en de armen gebreid. De armen gewoon doorgebreid in de hoofdkleur.

Voor het lijfje heb ik het stekenaantal van het truitje van de eierwarmer genomen.
Het "broekje"deel heb ik in 2 pennen wit/2 pennen blauw gebreid. In totaal 6 kleurstrepen (= 12 pennen).
Toen voor het bovenlijfje doorgegaan in de hoofdkleur. In totaal ook 12 pennen. in deze 12 pennen heb ik geminderd volgens het schema van de eierwarmer.
                                                                                   
Toen de diverse delen die klaar waren in elkaar gezet, gevuld en aan elkaar gezet. Dit staat wel mooi beschreven op het patroon.
Wat ik vooral fijn vond bij deze ontwerpster was dat ze geregeld draden aan elkaar knoopt. Daar ben ik groot voorstander van, gezien mijn werk ook niet vreemd ;-). Ik bedoel maar; als we bij mensen alles aan elkaar kunnen knopen moet het toch ook bij breiwerk kunnen.

Allez, verder met het ontwerp. De benen.

Zoals je hierboven misschien ziet heb ik het model van het beentje niet goed. Ook de schoentjes waren veel te groot. 

Na deze mislukte improvisatiepoging een gratis ravelry patroontje gebruikt voor de beentjes: http://www.ravelry.com/patterns/library/dogbert        
                                                                                    
                                
 De maat van deze beentjes kwam goed overeen met de bunny.Legs (make two)
Zet 7 steken op
1: *kfb* repeat (14st)             Brei voorste en achterste lus van elke steek (14 st)
2: knit round                        14 st av
3: knit round                        14 st av
4: purl round                        14 st re 
5-8: knit round                     4 toeren in tricotsteek  
9: *k2tog, k5*(12 st)            ( 2 samenbreien, 5 r) 2x   (18 st)
11-13: knit round                  3 toeren in tricotsteek
14: *k2tog, k1* (12st)           (2 samenbreien, 1 r) 6x   (12 st)
Knit 10 rounds                     10 toeren in tricotsteek

 Voor de schoentjes heb ik gewoon de voetjes weer gebreid, hoogte:  t/m toer 9.
 Bovenrand omgehaakt met vasten en daarbij het schoenriempje met lossen heen en halve vasten terug ook gemaakt. Bij het riempje aan het uiteinde een lus laten voor het knoopje.

Het jurkje: 
Ik heb 60 steken opgezet voor het jurkje en eerst 3 pennen recht gebreid. Toen ben ik met de magische lus op de rondbreinaald verder gegaan.( Het inbreipatroontje dat ik heb gebruikt wordt om de naald ingebreid en dan vind ik rondbreien handiger.)
Na 10 pennen het werk weer in 2-en delen voor het achtersplit. Bij de ene helft 3 steken bijmaken voor het onderste beleg.
Verder breien in patroon tot totale hoogte van de rok is bereikt: ca 14 pennen. (de eerste 3 ribbels niet meegerekend).
Nu (zonder de 3 beleg-steken) over alle 60 steken; 2 samenbreien---> 30 steken (+ de 3 van het split).
                                                                              
                                                                          

Het lijfje:
De eerste 2 pennen heb ik in de contrastkleur gebreid.
3e tr. Voor de armsgaten het werk weer splitsen na de 1e toer : Dan krijg je 3 delen
3 st (split-beleg) + 7 zij-achter re,              15 voorpand,             7 zij achter li.. 
Alle delen los breien.
4e tr.  In de volgende toer nog 1 steek minderen bij het armsgat, bij zowel voor- als achterpanden.----->   6 (+3) st,  12 st,  6 st.
5e/6e tr.  2 Toeren breien
7e tr.   2 steken meerderen voor het mouwkapje.----->     8 (+3) st.    16 st          8 st.
8e/9e tr.   Nu alle steken weer op 1 naald zetten ------>  32 st(+3). Brei 2 toeren.
10e tr. beginnen met minderingen: 7 steken verdeeld over de toer
11e tr. 7 steken minderen, verdeeld over de toer
Bij de 12e toer afkanten, je hebt dan nog   18 steken.

Alles afhechten. Eventueel halsopening en/of armsgaten omhaken. 
Knooplusjes maken, knoopjes aanzetten.

Tadaaaaaa.                                                                     

Ik hoop dat de beschrijving helemaal klopt. Vooral het jurkje patroon kostte me wat hoofdbrekens. Proefbreien gaat nog sneller ;-).

Op de site van littlecottonrabbits vind je veel leuke ideetjes voor de jurkjes e.d.



Succes met breien,
Groetjes, Nelleke

1 opmerking: