zondag 14 april 2013

snelle zomerbroek en blouse

In mijn vorige post schreef ik over mijn te maken zomerbroek en blouse.
Daar zou ik nu mee bezig zijn, als we niet op de camping in Zeeland waren .
Heeel jammer ;)).

Wat ik wel al af had deze week was een wijd shirt wat ik heb gemaakt van een pareo.  Heel simpel, gewoon een hele grote T.


Redelijk hoog in de nek en voor een V-hals.
Hij is behoorlijk lang (halverwege bovenbeen) dus ws maak ik nog splitten en/of zakken.
De franje van de pareo en het patroon komen leuk uit.
Meteen plezier van!

Voor de zomerbroek heb ik het model van een pyjama-broek nagetekend. 
Het achterpand heeft elastiek en het voorpand een nep-knoopsplit.
In de zijnaden maak ik steekzakken.

Deze stof heb ik gebruikt:
Hier in een borduurring, want ik denk dat ik op vakantie de blouse wil gaan opleuken met zo nu en dan een borduurtje. Zie je het voor je: tussen het dragen door hier en daar een bloemetje extra.
In wit of kleur wordt nog even uitproberen.

Ik heb schematisch getekend op een A-4tje hoe de patroondelen eruit zien en hoe de broek en blouse moeten worden.
Hier de broek

En hier de blouse:


Het zijn maar schetsjes, dus niet dat je dit kan uitvergroten en gebruiken :).

Patronen overnemen van goed zittende bestaande kleding vind ik een gemakkelijke snelle manier om iets simpels te maken.
Leg ze binnenste buiten zo op papier dat de contouren van een pand goed zijn om te tekenen. 
Houd er wel rekening mee dat je getekende patroon eerder wat te krap wordt dan te groot: nameten is geen luxe. En wel voordat je uit stof gaat knippen ;D.
Voor de mouw teken je eerst het vooraanzicht en maakt een stippellijn bij de stofvouw van je bestaande blouse. Daarna leg je het achteraanzicht van de mouw met de stofvouw tegen de stippellijn en teken je de mouw verder af.

Enfin, het schema is compleet. Mijn pak geknipt en de versteviging opgestreken. Nu nog die naaimachine.

Ik heb al wel hele mooie gekleurde bloemenknopen gekocht :)).

Groetjes, Nelleke

Nu vergeet ik toch nog mijn deelname aan een leuke give-away te melden.
amberscreaties geeft een Dolf of Dolfientje weg. Hele leuke amigurimi haaksels en heel mooi gemaakt .
Wat het voor mij nog leuker maakt is dat Dolf de thuisnaam is van mijn man voor onze oudste (Rudolf, zeg maar Ruud ;-)].


Geen opmerkingen:

Een reactie posten