maandag 4 november 2013

Izumi sjaal van Berniolies designs

Alweer geïnspireerd door het blog van Jeanet ben ik bij de designs van Bernadette Ambergen beland.
Op ravelry heb ik haar prachtige ontwerpen bewonderd.
Zulke mooie kantachtige patronen heeft zij!
En daar ben ik een enorme liefhebber van.

Nu wilde ik voor een schoonzus als verassing een sjaal maken. Zij is 2 jaar lang haast niet het huis uit geweest door een ernstige ziekte. Nu gaat het beter en dat wil ze met haar familie vieren.
Bestaat er een betere reden voor een kadootje :-)??

En dan is natuurlijk een warme sjaal voor buiten (en eventueel binnen) ideaal.

Nu gaat dat bij mij zo:
Dit bedenk ik op een avond,
ik kijk van welk garen ik genoeg heb,
check met dochter of de kleur OK is
zoek een patroon, dit kopen en printen en hup; aan de haak.

Over dat garen blogde ik al eerder. De naturel-kleurige Bravo van Jeanet d'r winkel.
Daar had ik op dat moment best veel van :-)))).
(Dat ik uiteindelijk weer 1 bijkopen moest wist ik nog niet).

Het patroon moest wel "in de lengte" zijn vond ik.
En met een kantrand.
Het liefst ook weer haken, dat gaat me op het moment het beste af.
Zo kwam ik dus weer bij de Izumi!


De sjaal die Jeanet liet zien was van  filigran lace garen gemaakt. Deze van mij is van acryl, veel dikker garen dus.

Even naast elkaar

     

Charlotte heeft qua aantal steken een veel bredere sjaal gemaakt.
Het betekende voor mij wel wat rekenwerk om hem smaller te maken. Ik ben uitgegaan van het aantal steken dat nodig is voor de kantrand onderaan. 
Al hakend bleek dat ik misschien beter het aantal patroonsteken van het middendeel voor de maat had kunnen nemen.
Maar a la, een beetje improviseren en alles komt weer goed ;-).

     

Omdat de rand voor het blocken nogal golfde en zodoende breder leek heb ik hem in punten getrokken en toen gestoomd.

        

Als leukigheidje heb ik 1 waaiertje met zalmrose gehaakt en de sjaal versierd met een gehaakte roos.


Samenvattend:
Garen: Bravo van Schachenmayr, 100% acryl, 270 gr ( = 5,5 bol)
Haaknaald 5,5 mm.
Patroon Izumi van Bernioliesdesign.
Afmeting sjaal:  1.80  x  44 cm

Zowel garen als patroon haken lekker weg!

Groetjes, Nelleke


7 opmerkingen:

  1. Prachtig Nelleke!! En wat ontzettend lief dat je dit mooie cadeau voor je schoonzus.. wat zal ze hier blij mee zijn!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Prachtig !!!!! En ik´ben even bij haar ontwerpen gaan kijken, zo mooi en zo veel.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oh oh oh oh oh, wat mooi weer! Ik had 'm ook al op Jeanets blog gezien... heb nog geschikt garen liggen... moet nog een Sintcadeautje maken... Jouw mooie shawls inspireren altijd!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hij is heel mooi! En wat leuk, dat roze waaiertje erin! Ik zou er nooit opkomen zoiets te doen, maar super leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Prachtig! Wat leuk, die zalmroze accenten. Ik vond het patroon ook al zo mooi, maar jij hebt er wel iets heel moois van gemaakt. Hopelijk mag je schoonzus er veel plezier van hebben!

    BeantwoordenVerwijderen