vrijdag 29 november 2013

kaffe fassett jubilee throw 1. Welk garen?


Weer even op google afbeeldingen zitten kijken naar DE deken :-))).

Daar kwam ik een mooie foto tegen die de kleur en structuur goed weergeeft, pagina geopend

Op deze site kun je een complete kit bestellen: patroon (ook in nederlands, maar dat heb ik al. Hoort bij de gratis patronen)
en de benodigde Rowan felted tweed.
Totale prijs 625 dollar!!!!!
Stel je voor!!!!
En dan ook nog eens invoerrechten!!!!

Maar............. 
Wat er ook bij stond 
Wat ik eerder nergens kon vinden.
Waar het gratis patroon voor mij errug onduidelijk in was
Was
HET TOTALE AANTAL BOLLETJES GAREN!!!!!!
Zij doen 50 bolletjes in hun Kits.
Da's dan vermenigvuldigen met 8,95 of zoals hier 8 euro
  • bol van 50 gram
  • 175 meter per bol    
  • hoeveelheid afhankelijk van patroon  
  • € 8,00 per bol  
(Op deze site staat overigens bij de artikelen zelf weer 8,30 euro, is weer 15 euro meer)
wordt dan minstens 400 Euro wol.
Hmmmmm
Wel heeel duur.

Dus kijk ik eens naar alternatieven
 Hetty de Jong van de site www.hettydejong.nl
is ook bezig met deze deken, zoals ik bij Wieke zag:
In de begeleidende tekst schrijft ze dat de deken ligt op de kraam van

" de winkel waar ik de wol gekocht heb; bij Anita van "Ajoure" in Joure. Ik brei met Lett Lopi, dat is IJslandse wol, heel zacht en verkrijgbaar in ruim 40 kleuren".

Nu vond ik in 1e instantie op de site van deze winkel geen Lett Lopi,
maar wel bij IJslandse wol.nl.
Het is inderdaad mooie wol en de kleuren zijn ook mooi.
De prijs per bol van 50 gram is 2,95 Euro.
Dat klinkt al veel beter, maarrr de looplengte per 50 gram is ca 100 meter.....

Dus
weer even rekenen
50 bollen van 175 meter = 87,5 bollen van 100 meter (leuk, die 0,5 bol)
Maarrrr, over halve bollen gesproken...
waarschijnlijk heb je gewoon per kleur 2 i.p.v. 1 bol nodig,
dus ga maar uit van 100 bollen van 2,95
wordt dus 295 Euro!!
Uiteindelijk zo'n 100 euro goedkoper dan de Rowan, oftewel 25 %!

Alleen ga ik weer rekenen:
nu het gewicht:
de deken van Lett Lopi wordt ca 2 x zo zwaar:
50 x 50 gram voor de Rowan =   2,5 kilo
100 x 50 gram voor de Lett Lopi =  5 kilo!

Is een deken van 5 kilo te zwaar of wel aangenaam???????????


Een gebreide deken van Stylecraft maak je met 18 bollen van 100 gr.-----> 1,8 kilo.

Dus weer verder zoeken/denken.
Wel graag 100 % wol, maar niet zo zwaar en niet zo duur. 
Zat me al af te vragen of het mogelijk zou zijn om kwantum-korting te krijgen op de Rowan. Zeker als er meer meedoen met een KAL.

Tot ik me ineens de Holst Garn herinnerde.
Een tijd geleden bij Trollenwol in Driebergen gezien en ook  een paar gekocht.
100% Wol,
2,75 voor bolletje van 25 gram
looplengte ca 575 meter /100 gram
----------->  144 meter per bolletje van 25 gram. (Rowan: 175 m / 50 gr)

Met andere woorden, dit garen is dunner dan de Rowan, waardoor je een kleinere deken krijgt.
Ook een lichtere deken.
Die kleinere afmeting vind ik geen bezwaar: de 2.00 x 1.40 m vond ik wel een heel grote voor op de bank.
Verder moet je gewoon alle steken breien, welke dikte garen je ook neemt.

Supersoft van Holst Garn is er ook in heeeel veel kleurnuances (96!!).
Dus ben ik naar Driebergen gereden.
Een uurtje vergelijken en puzzelen leverde behoorlijk goede kleur-overeenkomsten op met de Rowan.
21 kleuren:
14 meegenomen, resterende 7 in bestelling.
Totaal aan wol nu: 38,50 euro.
Straks nog de 7 stuks erbij -----> 57,75 euro.

Omdat het goed bij te bestellen is en een eventueel klein kleurverschil bij zo'n deken niet opvalt heb ik besloten om eerst eens te zien hoeveel garen het neemt. 
Het is wel zeker dat 1 bolletje per kleur lang niet voldoende is :-)))).
Gezien de looplengte zul je van sommige 3 en van andere 2 nodig hebben schat ik zo.

Maar zelfs als je van alle kleuren 3 stuks nodig hebt dan is het totaal ruim onder de 200 euro.
De helft tot 1/3 van de kosten van de Rowan.

Zo'n deken is natuurlijk vooral iets waarvan je wilt dat het mooi wordt en langdurig mooi blijft.
Daarom is de prijs niet het belangrijkste, vooral niet omdat het je heeel lang van de straat houdt ;-).
Voor mij voldoet Holst garn aan de voorwaarden.
En de kleuren zijn zeker vergelijkbaar!
Verder vind ik het prettig dat de deken iets kleiner wordt.
Een deken in de huiskamer wil ik liever niet zo groot.





8 opmerkingen:

  1. Dat opzoeken op voorhand is al den helft van het plezier.....

    BeantwoordenVerwijderen
  2. hihi, ik heb even lekker gelachen om je speurtocht maar zo zie je maar dat het wel zijn geld oplevert. Heel slim!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat leuk die speurtocht naar de beste keuze. Ik zit ook altijd te goodelen en lengtes en prijzen te vergelijken. Ik heb ooit eens Holstgarn geprobeerd maar dat was heel erg dun garen. De kleuren waren wel erg mooi. Die eerste foto van het kleed is erg mooi van kleur. Er zit ook veel intarsia breiwerk in het kleed hoo, maar dat weet je wel denk ik. En misschien vind je dat niet erg..... Veel plezier en hou ons op de hoogte.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jaa, er zit behoorlijk veel intarsia in. Heb ik nog nooit gedaan Baukje, maar alles went :-))). Eerst een proeflapje Haha

      Verwijderen
  4. Goeie speurtocht Nelleke! Fijn om mee te lezen, daar leer je weer van. Ik ben heel benieuwd naar je proeflapjes! Fijn weekend en veel plezier met je wolletjes!!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Was de drops alpaca dan niet wat? grote looplengete, zacht en erg voordelig.

    BeantwoordenVerwijderen