maandag 6 juli 2015

Fusion-Cardigan 2: mouwproblemen

Tja
om maar met de deur in huis te vallen ;-),
het gaat niet helemaal vanzelf
zo'n vest breien.
Ik ben daar helemaal onervaren in.
Heb 40 jaar geleden
1 trui ( met rondgebreide hals/yoke) gemaakt
die was niet goed qua model
oftewel het bovenste deel was zoo groot
dat ik met 2 armen in 1 mouw kon :-D.
Toen waren mijn armen wel iets dunner dan nu
En dat was het mouwprobleem
waar ik nu tegenaan liep.

Kate Davies ontwerpt heeel aansluitende modellen
form-fitting
maar in die "form" passen mijn armen niet.
heb ik wat maten groter nodig.
Mijn pols is dun genoeg, daar nog geen probleem. Maar mijn spierballen ;-)
Op zich niet zo erg
wat meerderingen erbij en het is opgelost.
Alleennn ....
De steken van de mouw
vormen samen met de steken van de panden
de start van de yoke.
Waarbij het vanwege het ingebreide patroon wel belangrijk is dat het stekenaantal klopt.

Ter controle op goed passend vest
Het schiet al mooi op!!
En ik ben er op zich heel blij mee

Alleen kwam ik zelf niet uit dat mouwprobleem
Dus naar trollenwol in Driebergen gereden.
Daar kocht ik ooit de CS kit
en een paar weken geleden het boek van Kate Davies!!
DE plaats om advies te vragen dacht ik ;-).

En dat heb ik gekregen!!
Marja de Haan, de eigenaresse en Hilly ontwerpen zelf ook veel
en weten dus heeel veel over breien :-).
Zoals zij het uitlegden
was het juist goed om ook voor de yoke een grotere maat te breien.
Mijn garen is dunner dan het garen van KD,
en ik zal dus meer toeren moeten breien voor de hoogte van de yoke.
Meteen nog een paar HyaHya breinaalden gekocht en een extra bolletje antraciet
supersoft van Holstgarn voor het geval dat ik niet uitkom.

Thuis weer lekker aan het breien
met de ventilator er bij
want anders plakte de wollen draad aan mijn vingers.

zover was ik zaterdagavond
Nu ben ik bijna klaar met de 1e mouw
en moet ik in de herhaling voor nr 2
Bah, nog een keer precies hetzelfde doen
2e-sok-syndroom !!!!
Maar ja wat daarna komt is WEL weer leuk, dus maar even doorbijten.
Met behulp van mijn "aantekeningen" ^_^.


Tja ........ wat zal ik daar van zeggen
ik neem me vaak voor om een mooi boekje te gebruiken
en per project netjes aantekeningen te maken
maar elke keer wordt het weer zoiets ;-)

Wordt vervolgd

Lieve groet, Nelleke







13 opmerkingen:

  1. Hoe herkenbaar, die aantekeningen :-)
    En wat wordt dit mooi! Schitterend, die kleuren en het patroon!
    Groetjes,
    Akkelien

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat vind ik het mooi worden, en ja, het tweede sok syndroom.....herkenbaar....:(

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een mooi patroon. Ben benieuwd naar het eindresultaat.
    Die mooie nieuwe aantekenboekjes schaf ik ook regelmatig aan. Maar mijn aantekeningen komen ook op allerlei vodjes terecht die ik later dan maar weer bundel.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Haha, dat lijken mijn aantekeningen wel....
    Heel knap gedaan overigens, dat inbreien! En dan ook nog met dat warme weer.
    Groetjes, Jannie

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hihihi, ook mijn aantekeningen zien er zo uit! Een creatievelingen-ding, denk ik, want hierboven lees ik dat meer :-)
    Ik vind het ontzettend knap hoor. Voor mij zou het abracadabra zijn. Super dat Trollenwol je met raad en daad (en draad) bij heeft gestaan.
    Succes met mouw twee!
    Lieve groetjes,
    Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Oh hoe goed van je ,en die breinaalden zijn top.en ja mijn aantekeningen zijn ook zo ,wij zijn gewoon van de praktische dingen en doen dus die aantekeningen verdwijnen dan weer.....ha ha

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Oh die aantekeningen ....dat herken ik! :-) en op een gegeven moment gooi ik ze weg en natúúrlijk had ik ze daarna nog kunnen gebruiken...
    Ik vind het zo knap zoals je bezig bent met CS en KD, maar ik ga je voorbeeld niet volgen hoor,het patroon zit bij mij al weer terug in z'n mapje voor later of ooit of nooit....
    Maar ik volg jouw strubbelingen heel graag en vind het geweldig dat je zo moedig vol houdt!!!!
    Groetjes weer

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat heerlijk dat je zo'n goed advies hebt gekregen... Je moet er toch niet aan denken om te stranden met zoiets moois!
    Ik bewonder je doorzettingsvermogen...

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Het wordt prachtig hoor en dat 2e mouw sundroom herken ik. Ben nu bezig een fair isle te ontwerpen top-down dan komt het toch wat makkelijker uit op dit punten.. het komt vast goed met jouw vest succes. groetjes Astrid
    http://dutchknittylolmetwol.blogspot.nl/

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Haha, mijn aantekeningen zien er ook altijd zo uit! Wat een project, dat vest. Maar het komt helemaal goed, jij krijgt dit wel voor elkaar!
    Groetjes Monique

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Je doet het goed Nelleke, dit komt echt helemaal in orde! Een groots project, maar wat een resultaat, hier ga je heel blij mee zijn als het eenmaal klaar is. En na je advies van de wolwinkel en jouw durf komen de mouwen dus echt ook dik in orde.
    We blijven het volgen.
    Grtjes, rita.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Oef wat een uitdaging maar het wordt wel heel mooi.Succes nog even. Enne wat die aantekeningen betreft. .. die van mij zijn meestal net zoiets. Dat schijnt bij het creatieve proces te horen.

    BeantwoordenVerwijderen