maandag 18 februari 2013

boekenlegger

Zondag wordt mijn achoonzusje 50. Ze wordt verrast met een feestje en omdat ze graag met z'n allen naar Londen willen is aan iedereen gevraagd daar een envelopje bij te leggen.
Dus geen kadootjes verder.
Wel leuk natuurlijk om een kleinigheidje te maken voor haar.
En.......... eigenlijk zoek ik al maanden een excuus om iets grappigs te maken wat ik zag bij (natuurlijk) blij dat ik brei. Het blog van Jeanet is een ideale inspiratiebron: elke dag minstens 1 en meestal 2 leuke dingetjes om te breien of te haken. Soms moeilijk, soms groot, maar ook vaak iets kleins.
Dit is zo'n klein objectje.


Er was geen patroon bij van de gebreide uitvoering die bij Jeanet op de foto stond.
Nu ben ik wel veel aan het breien, maar uit de losse hand een modelletje fabrieken gaat me met haken beter af. 
Ik ben begonnen met de snuitpunt: 6 vasten, Daarna met om de 3 toeren meerderen: 2 vasten in elke 4e vaste. Doorgaan tot de kop groot genoeg is.
Dan steeds 2 vasten samenhaken tot de restopening mooi is om de kop te vullen. Na het vullen doorgaan met 2 vasten samenhaken tot de kop dicht is.
Vanuit het midden met 2 of 3 halve vasten naar de rand gaan en daar 4 vasten haken als begin van het lijf.


Voor het lijfje elke toer aan begin en eind meerderen ( 2 vasten in 1e en laatste steek) tot je rondje breed genoeg is.
Vanaf hier elke keer aan begin en eind minderen door het overslaan van de 2e en voorlaatste steek.

Voor de staart en de pootjes beginnen met 3 vasten op de gewenste plek van het lijfje. Hierna heen en weer haken met steeds 2 vasten. 
Het staartje na ongeveer 10 cm verder haken met steeds 1 vaste tot het lang genoeg is.

De oortjes: ketting van 8 lossen, keren en hierin 7 vasten.
Haak 3 toeren met 7 vasten. Dan 3 toeren minderen tot je 1 steek hebt.

Neusje: magische cirkel en daarin 6 vasten, 2e toer ook 6 vasten. Met draad en naald laatste steken samentrekken tot bol neusje.

Oren, neus en ogen op de goede plek vastzetten en klaar is je rattenboekenlegger!!


Nu maar hopen dat hij in de smaak valt.

Groetjes, Nelleke


3 opmerkingen:

  1. Hij is enig, en dank voor de uitleg. Misschien mak ik er nog wel snel eentje; ga donderdag naar Nederland en heb nog een klein kadootje nodig......

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hij ziet er in het echt nog leuker uit.
    Echt een schattige boekenlegger, die vast veel gebruikt gaat worden.

    BeantwoordenVerwijderen