dinsdag 3 november 2015

Anatolia 2; update

Even een korte update van de vorderingen van de Anatolia
dat is waar ik nu hoofdzakelijk mee bezig ben

Het wordt een stevig vest
De Rowan Felted Tweed
Gebreid op naalden 3.25!!
 met deze "dunne" naalden klopte het proeflapje.
Doordat je voortdurend met 2 draden breit
sterker nog, geregeld met 3 draden en soms een vierde
wordt het een redelijk vast geheel!!
Wel erg lekker denk ik :-).

Soms kies ik er voor om de 4e kleur later op te mazen
zoals hier
dan zie je meteen dat het echt wel wat toevoegt :-)


En dan de achterkant

Gisteren was er een gedachten wisseling op fb over hoe je draad meeneemt
eigenlijk over hoeveel steken je overslaat zonder hem te zekeren.

Veel breisters zekeren de draad na 1 of  2 steken
persoonlijk vind ik dat niet zo mooi
je breiwerk wordt eerder aan de voorkant wat minder glad
(een beetje bobbelig), tenminste bij mij, toen ik het probeerde.
Vaak is er de onzekerheid of de spanning goed komt en dat je blijft haken aan 
langere lussen.
Of je hebt het gewoon zo geleerd en het bevalt je goed ;-).

De spanning goed houden is een kwestie van oefenen en diegenen die
bezig zijn met fair-isle breien hebben daarvoor genoeg ervaring.
Dat blijven haken valt ook reuze mee, weet ik uit ervaring.
(Alleen voor mouwen kun je beter wat kortere lussen maken)

Ik vind de achterkanten mooier op mijn manier 
zoals hier bij de Sari

en ook bij de Ölandsjaal kun je de patronen op de achterkant mooi zien

Hoe denken jullie hier over??
Mee eens of voorkeur voor de andere manier??


Fijne dag en lieve groet,
Nelleke


31 opmerkingen:

  1. Ja hoor je hebt echt gelijk het is mooier en meestal herstelt de spanning zich ook na het wassen ,
    Ik doe het nu ook op jouw manier ,toch even al twee dingen geleerd zo in de korte tijd dat we elkaar ontmoet hebben , dat voorspelt veel goeds ....ha ha
    Maar de anatolia word werkelijk prachtig

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, goed dat je dat wassen (of blocken) noemt. Dat maakt het nog vlakker!! En dat leren gaat meest 2 kanten op ;-)

      Verwijderen
  2. Helemaal mee eens, ik brei de draden bij mijn omslagdoeken wel meestal om de 2 a 3 steken mee. Vooral omdat mijn ervaring leert dat je ze over een jas eerder aan een knoop blijven haken of aan de gesp van een tasriem. Mijn fair isle truien verweef ik niet op die manier maar laat ik ook inderdaad 4 a 5 steken over slaan. Het wordt wel prachtig hoor. Ik heb het patroon ook al lang liggen maar wil het in een vest verwerken en dan in mijn kleurencombi ooit... als het lijstje leeg raakt met breiwensen. Prettige dag. groetjes Astrid ( dutch Knitty)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hahaha, wat jij wilt gaan doen met dit patroon doe ik nu al. Het wordt een vest en ik heb andere kleuren :-))))). Leuk om zo patronen te gebruiken!!

      Verwijderen
  3. Helemaal mee eens! Ik vind de achterkant van je Sari inderdaad heel erg mooi.
    Groetjes,
    Akkelien

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankje! Dus jij breit bij Fair-isle met langere lussen, net als ik?

      Verwijderen
  4. Ik heb er geen moeite mee Nelleke, ook niet met dat bobbelen, maar ik heb die gedachtenwisseling dan ook aangezwengeld. Iedereen doet het op zijn eigen manier en waar hij/zij zich het fijnst bij voelt, en ik denk dat dat goed is, er zijn vele wegend ie naar Rome leiden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Absoluut mee eens! Ik was wel erg benieuwd hoe iedereen het doet en wat dan de reden daarvoor is. Ik heb het dan ook over een persoonlijke voorkeur ;-).

      Verwijderen
    2. Dankje trouwens Jeannet, jouw reactie doet me beseffen dat het niet helemaal duidelijk is in mijn blogpost dat het inderdaad om voorkeur voor het één of ander gaat. Ik ga toch de tekst wat veranderen!

      Verwijderen
  5. mee eens heel erg mooi !!!! en de achterkant ook zo mooi

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel! Nu wordt ik natuurlij wel nieuwsgierig naar andere achterkanten :-)

      Verwijderen
  6. De enkele fair isle projectjes die ik gemaakt heb, hield ik het ook op langere lussen. De spanning kon ik meestal goed op orde houden, zelfs als beginner. Totdat.... Ik daarover na ging denken hihihihi! Grappig hoe zoiets werkt! (Hmmm... Is dit nu al weer een 'loslaten-voorbeeld'? :-))))
    En je vest wordt mooooi!! En dan ook nog extra mazen... Respect!
    Lieve groetjes,
    Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haa, Sandra, dat heb ik ook, zodra ik me af ga vragen of het wel goed is!! Kunnen we misschien samen los laten ;-). Dat mazen is wel wat meer tijd, maar het breien met meer draden dan 2 kost ook meer tijd. Qua dikte is het een goede oplossing.

      Verwijderen
  7. Je vest wordt super mooi en ik vind de achterkant er ook heel erg netjes uit zien. Ik heb zelf nog geen ervaring met fair isle breien.....misschien komt dat er nog eens van......en ik vind dat je prachtige werkstukken maakt.

    Gr. Dineke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel!! Wie weet ga je net als zo veel anderen over de boeg en begin je ook aan de Fair-Isle! Pas op: het is wel verslavend :-)

      Verwijderen
  8. Wat een prachtig breiwerk is dit ook weer Nelleke... Je weet ze ook wel uit te zoeken hoor! En het leuke is dat je het ook allemaal draagt... Ik vind zo'n trui of vest prachtig om te zien, maar ik zou het veel te warm vinden.
    Grappig om te lezen hoe verschillend mensen het ervaren om de draad vaker of juist mindere te zekeren. Zelf doe ik het liever wat vaker, om de 2 steken en hooguit 3...
    Succes met je mooie breiwerk en laat ons maar mee genieten!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als je zoiets wel zou willen hebben en dragen, moet je misschien de verwarming uit zetten :-). Of alleen buiten dragen in herfst en voorjaar!
      Idee??? Of je maakt gewoon heel veel andere dingen natuurlijk :-))).

      Verwijderen
  9. Oef dit wordt mij te technisch. Ik vind je vest echt mooi worden of het nou met of zonder lussen is. Groetjes Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Uiteindelijk is dat het enige belangrijke :-). Dank je wel voor deze reactie, grote grijns hier :-).

      Verwijderen
  10. Wat wordt ie toch móói!!! Het ks ook echt een 'Nelleketrui' door de kleuren en de techniek. Aan de foto op mijn dashboard herkende ik meteen dat het om jouw blog ging :-)
    Dat opmazen vind ik een slim idee van je, dat scheelt inderdaad een hoop dikte én het is leuk afwisselend om te doen.
    Bij het Fair-isle breien zeker ik iedere steek, waardoor ik geen lussen heb aan de achterkant. Dat heb ik mezelf zo aangeleerd bij de Christel Seyfarthsjaal en ik vond het achterkantresultaat erg mooi. Bij mijn Randenplaid heb ik het dus ook bij iedere steek gedaan, dan kan ik niet met mijn tenen in de lusjes blijven haken :-).
    Ik zal proberen er aan te denken dat ik een foto van de achterkant op mijn blog zet als de deken af is, dus nog 'even geduld a.u.b.' :-)
    Groetjes weer

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk om te lezen Marjan : dat je mijn werk zo maar herkent :-)))).
      Ik zie ook dat jij net als ik autodidact bent t.a.v. het fair-isle breien! [Weet je nog dat ik toen al helemaal weg was van jouw Christel Seyfarthsjaal :-)! ]
      Wat betreft de mooie achterkanten: beide methodes hebben hun eigen charme, daarom is het wel leuk om ze te vergelijken. Ben benieuwd naar de achterkant van je randenplaid ;-)

      Verwijderen
  11. Echt weer een project op je lijf geschreven Nelleke! Ook ik verkies om geen lange draden achteraan te laten en zeker elke of elke 2 steken de draad. Het is een kwestie van hoe je het jezelf aanleert en wat je het best ligt denk ik. Dit wordt weer zo'n prachtvest of prachttrui zoals alleen jij dat kan.
    Grtjes, rita.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als ik het zo eens bekijk dan geven de meesten de voorkeur aan het vaker zekeren van de draad. Grappig!! Geregeld wordt gezegd dat het zo is geleerd, langer geleden. Ik vraag me af hoe het tegenwoordig wordt aangeleerd. Zal het eens aan Wieke van Keulen vragen, die les geeft in Fair-Isle breien.

      Verwijderen
    2. Toen ik een paar weken geleden fair isle leerde breien, was dat via de link die Wieke aanraadde bij de fair isle sampler II. Dat is zekeren om de 1 of 2 steken. Zo doe ik het dus ook. Maar in de vraag en antwoorden bij de fair isle sampler gaf ze zelf aan minder vaak te zekeren.
      Weet je wat? Bij mijn volgende project probeer ik het gewoon eens anders. Want je hebt wel een punt: de voorkant bobbelt wat... Hoewel ik me daar nu geen zorgen om maak. Het mooie patroon gaat toch met alle aandacht weglopen.

      Ondertussen vergeet ik bijna te zeggen hoe prachtig je vest wordt!

      Verwijderen
    3. Leuk Janusje! Ik heb vanmiddag even contact gehad met Wieke en zij geeft in haar workshops 3 steken als norm. Ze schreef nog meer, dat zal ik de volgende keer in m'n blog vertellen.
      Dat jij nog maar een paar weken bezig bent verrast me! Je sjaal ziet er zo super uit!! En dat bobbelen wordt na het blocken veeeeel beter!!

      Verwijderen
  12. Ik kwam even bij je terug om te zien of je had gereageerd op mijn reactie en nu zie ik dat mijn reactie helemaal niet geplaatst is....grrr...de laatste tijd stottert Blogger bij me en gaat het niet helemaal zoals ik wil....
    Nieuwe poging dus maar:
    Op het dashboard herkende ik aan de foto meteen dat jij weer een berichtje had achtergelaten :-) Voor mij heb je al je eigen handschrift in je creaties: het zijn echte Nellekekleuren, echte Nelleke-creaties en Nelleke technieken :-)
    Je Anatolia groeit weer lekker en het ziet er weer prachtig uit! Slim idee om de kleine stukjes te gaan mazen, dan wordt Anatolia minder dik én je hebt even een leuke andere techniek om te doen.
    Dan nu nog even mijn manier van Fair-isle breien: ik 'weef' iedere steek zodat er helemaal geen lusjes aan de achterkant te zien zijn. Dat heb ik mezelf aangeleerd bij de Christel Seyfarthsjaal en ik vond het mooi om te zien (een foto van de achterkant staat op mijn blog). Bij de plaids doe ik het precies zo; én omdat ik het mooi vind én omdat ik niet met mijn tenen in een lusje blijf steken.
    Als de randenplaid af is, zal ik proberen er aan te denken een foto van de achterkant op mijn blog te plaatsen :-)
    Zo, de reactie is getypt, nu maar hopen dat hij deze keer wél op je blog vermeld wil worden.... :-)
    Groetjes weer

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gelukkig, het is gelukt! :-)

      Verwijderen
    2. Dank voor je mailtje Nelleke. Ik heb de reacties nog eens goed nagekeken en ja hoor, daar zag ik mijn eerste reactie met jouw antwoord.....bloos, bloos....niet goed gekeken! (En dat terwijl ik gister een nieuwe bril heb opgehaald bij de opticien, hihi)
      Groetjes maar weer!

      Verwijderen
    3. Grrrr 'mailtje' moet natuurlijk zijn 'reactie', oh oh oh..... :-)

      Verwijderen
  13. Oh..Oh...Oh hoe geweldig mooi weer allemaal! Wat een prachtige pull gaat dat worden!
    Fijn weekend nog!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Prachtig, de kleuren en het patroon. Ik heb geleerd om de draad om de 3 steken mee te voeren, zo is de achterzijde van het patroon ook altijd mooi om te zien. Mijn gewone 'doorstamp' vest is bijna af, daarna ga ik ook weer eens iets zoeken om in te breien. Zo inspirerend!

    BeantwoordenVerwijderen