donderdag 19 november 2015

Anatolia 4; update en mooooi nieuw boek!

Schreef ik zo blij in mijn vorige update
dat de voor- en achterpanden klaar waren :-)

Niet dus!!
Want na die blogpost was mijn 1e werkje
 het openknippen van de knipbies bij de armsgaten

en aansluitend weer even passen!
Tja, toen bleek dat ik niet tevreden was over de lengte :-)
Dussss


Toch weer een aantal herhalingen  aan voor- en achterpanden gebreid!


Met deze foto erbij om de goede kleuren te laten zien!!

En toen gestart met de 1e mouw

Ik brei hem binnenste buiten met de magic loop
Omdat je zo de meegevoerde draadlussen aan de buitenkant krijgt
wordt de mouw wat rekbaarder.
En akelig veel draadjes om af te hechten
Want er zitten kleurrandjes van maar 1 toer in
en alles met dubbele draad ;-) of soms 3
Dus per rand 4 of 6 draadjes!!!!
Pfffffff ....................
Iemand op fb noemde weer het meebreien van de nieuwe draden als oplossing
dat deed ik ook al vaker, maar met zoveel draden was ik bang dat het te dik zou worden.
Daar even over gepuzzeld en toch een manier gevonden :-)
Dus verder zonder die tijdrovende draadjes afhechten :-))))).

Zover ben ik nu


En gisteren ben ik toch nog voor de verleiding bezweken
en heb mezelf een Noors breiboek cadeau gedaan!!
De Kofteboken enzovoort lokten mij al langer
en nu was er bij trollenwol in Driebergen
een nieuwe voorraad binnen gekomen
Dus dit is het geworden
ik kan hem (nog ?) niet lezen
maar de breisters die het al gebruiken zeggen dat dat  geen bezwaar is!
Ben benieuwd :-))))))
Als kijkboek is het sowieso al prachtig!!!!

En toen ik daar in Driebergen was ook meteen
een paar bolletjes Jamieson Spindrift gekocht
Daar was ik ook al een tijdje benieuwd naar
5 bolletjes om bv polswarmers, hoofdband of iets dergelijks te breien!

Maar eerst verder met mijn Anatolia :-)

Als afsluiter een foto van mij met de ketting die ik zo'n 45 jaar geleden van mijn ouders kreeg
Zilveren breinaalddoppen!!!
Dat was toen "in", maar is nu voor mij wel heel toepasselijk!!!

Wie wat bewaart die heeft wat :-))))

Lieve groet,
Nelleke

30 opmerkingen:

  1. Ik lees en kijk steeds met bewondering naar jouw breiwerk. Al die ingewikkelde patronen en die massa's draadjes. Het wordt weer prachtig, zoals alles wat je maakt.
    Het boek ziet er aan de buitenkant mooi uit. Ik ben benieuwd wat je eruit gaat maken.
    Goed idee om eerst jouw project af te maken voor je aan iets nieuws uit het boek begint.

    Groetjes, Margaret

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, nu voelt het ook alsof ik dit AF moet maken. Anders duurt het te lang en eigenlijk wil ik dit vest kunnen dragen als het echt koud wordt.

      Verwijderen
  2. Wat een kleurenexplosie, zo mooi... Eerst nog wat “dingetjes” afmaken en dan wil ik ook weer iets met veel kleur en inbreien maken. Je bent een enorme inspiratiebron!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk om te lezen dat jij ook weer met kleurtjes en inbreien bezig wilt! het geeft zoveel breiplezier om alles te zien ontstaan! ik ben benieuwd!

      Verwijderen
  3. Ook ik heb bewondering voor jou breikunsten! Het lijkt een heerlijk warm vest te worden met kleuren waar ik voor zou hebben gekozen. Zo`n ketting was toen "IN" maar draag het nog steeds (wanneer ik in een retro stemming ben)

    Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk dat jij ook zo'n ketting hebt! En dat jij ook van kleur houdt wist ik al door je mooie haakwerk!!

      Verwijderen
  4. Nelleke.... Vasthoudend als een terriër, dat ben je!
    Nu ik zelf wat meer kleding aan het haken ben, snap ik het wel steeds beter. Patronen zijn fantastisch, leuk als richtlijn, maar het moet wél perfect passen anders is het zonde van het werk.
    En wat een gaaf boek!! Dat moet je inkijken mét teiltje :-)))
    Ben benieuwd wat je daar ooit uit gaat maken... Maar één voor één; eerst de anatolia!
    Liefs,
    Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha, nu lijkt het net of ik altijd alles af maak! Niet dus ;-).
      Ja, als je kleding maakt, moet het wel goed zitten! Dat is wel wat extra tijd waard!

      Verwijderen
  5. Nelleke, wat ben jij toch een doorbijter, eerst knippen om dan toch weer een stuk erbij aan te breien, je moet het maar doen! Het klinkt mij als hel in de oren en toch geef je niet op, grote bewondering! Het inbreien met meerdere kleuren tegelijk deed ik nog nooit, dus ik zou ook moeten zoeken.
    En het boek dat je kocht, WAUW, dat ziet er weer heel kunstig breiwerk uit allemaal. Heel benieuwd wat je daar uit zal maken, misschien met je nieuwe wol?
    Je ketting vind ik heel tof, echt van toepassing op je ;-)
    Grtjes, rita.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankje Rita :-). Ik ben zelf ook heel benieuwd wat ik uit dat boek ga doen, eerst maar eens veel kijken.

      Verwijderen
  6. Zo'n ketting heb ik ook :-)
    Een paar jaar geleden vast gekregen van mijn Mem, vast met "de warme hand".
    Echt wat voor een Breimeisje, toch!
    Je Anatolia wordt prachtig, ik heb er bewondering voor, wat een klus!
    Groetjes,
    Akkelien

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Grappig dat jij deze ketting ook hebt! Was het misschien iets wat meer in Friesland leefde?? De mijne is geloof ik in Drachten gekocht.

      Verwijderen
  7. Oh wat word het mooi en dapper om maar weer uit te halen en verder te gaan ,maar ja het is het beste en moet toch super mooi blijven ,inderdaad je bijt je er in vast op de goede manier en ja die kettingen ik heb van die blaasbalgjes ook uit die tijd breiknoppen zou nog leuker zijn

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als je zoiets breit, wil je dat het ook echt goed wordt. Dan vind ik het helemaal niet erg om uit te halen of zo (eigenlijk wel een leuke uitdaging). Als uiteindelijk tijd moeite en geld maar niet zijn weggegooid!!

      Verwijderen
  8. Wat fijn zo'n dierbare ketting en nog nuttig bovendien, al kan ik me goed voorstellen dat je ze niet gebruikt waarvoor ze bedoeld zijn :-)
    Oei een stuk aanbreien, bleh, dat valt niet onder mijn favorieten. Net zo min als het afhechten van de draadjes. Je schrijft dat je een oplossing hebt gevonden, maar welke dan???
    Het boek is je op het lijf geschreven, helemaal Nelleke! Wat zal jij straks een prachtige verzameling vesten en truien hebben! Je kan wel een winkeltje beginnen :-)
    De wolletjes krijgen ook vast weer een prachtige bestemming. Wat lekker trouwens voor je dat je zo goed tegen wol kunt (ik word al kriebelig als ik er aan denk :o(
    Veel breiplezier en nu in een keer goed hoop ik!
    Groetjes weer

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ach, in één keer goed hoeft niet persé ;-). Als het uiteindelijk maar goed komt!
      De oplossing voor de draadjes is toch het meebreien; de nieuwe draad zo'n 5 cm voordat hij nodig is en de oude gebruik ik om als 2e draad bij de effen delen achterlangs te laten lopen. Goed uitkijken dat het dan niet alsnog te strak wordt! Dus elke steek zekeren (net las jij :-) }

      Verwijderen
  9. Zoals jij steeds maar doorgaat, uittrekt zols bij de sari, een boord eraf haalt zoals nu om te verlengen... totdat het helemaal naar wens is, daar heb ik ontzettend veel bewondering voor. De moed zakt me in de schoenen bij het idee alleen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tja, dat is vast een afwijking van mij!! Ik vind het LEUK om zulke dingen te doen!! Toen ik heel kort als typiste werkte vond ik ook het onzichtbaar verbeteren van mn fouten leuker dan het foutloos typen :-)!

      Verwijderen
  10. Oef wat een werk zeg. Nu ik dit allemaal gezien heb, geloof ik niet dat ik er aan ga beginnen. Het wordt wel heel mooi! Groetjes Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Laat je nou niet afschrikken doordat ik er zo'n heisa van maak!! Het is echt heel erg leuk om te doen, dat Fair Isle of inbreien!! Kijk anders eens naar de Fair Isle sampler van Wieke van Keulen; elke week een klein patroontje en voor je het weet heb je een hele sjaal gebreid!!

      Verwijderen
  11. Oh, wat valt er nog veel te leren op breigebied: binnenste buiten breien? Wow, wat een knappe oplossing! Je breiboek laat mijn handwerk/ bibliotheekhartje sneller kloppen! Komt op het verlanglijstje! En oh ja, je trui wordt prachtig, zulke mooie kleuren - daar heb je het voor over om het goed te krijgen, zeker weten...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, dat is zo leuk van internet: je komt overal tips en ideetjes tegen. Ik weet niet eens meer waar ik het heb gelezen,volgens mij ergens bij sokken breien in FI.
      Nu heb ik ook weer iets gezien wat leuk lijkt: http://tomofholland.com/2014/04/20/knit-and-knot-knotted-steek-tutorial/ . Dat is voor een volgend project :-)

      Verwijderen
  12. Ik vind zo'n ketting prachtig! Of het nu mode is of niet..., en het past zo bij je.
    Wat laat je weer mooi breiwerk zien. Maar begrijp ik het nu goed, dat je al geknipt had bij de armsgatenbies en er toen achter kwam dat de lengte te kort was? Dan moest je toch een stuk uithalen vanwege het doorknippen?
    Dat mooie boek is helemaal iets voor jou!
    Fijn weekend, groetjes v. Elizabeth

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als je breiwerk langer wilt hebben kun je ook boven de boord van een toer tricotsteek 1 steek doorknippen, dan kun je die hele toer er tussen uit plukken. Steek voor steek. Dan heb je aan beide kanten steeklusjes. Als je dan de bovenste oppakt met je breinaald, kun je naar beneden toe extra lengte breien.

      Verwijderen
  13. Prachtig echt prachtig wordt het. En je nieuwe boek lijkt me vol met mooie patronen, de voorplaat is al om te zoenen....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Allemaal mooie ontwerpen die in dat boek staan!! Veel kleurige borduursels maar ook effen vesten. Heel leuk!! Nou nog even Noors leren :-(.

      Verwijderen
  14. Wat een mooi vest wordt het. Mooi patroon, mooi garen. :) Meebreien is echt veel handiger.
    Prachtig boek! Echt hartstikke mooi. Wat een inspiratie zul je ervan krijgen! :D
    Ja en die ketting, gunst. Had ik die van mij nog maar!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha, dus jij hebt ook zo'ketting gehad!! Leuk!!
      Dat boek blader ik geregeld door en is heeel goed voor de inspiratie :-).

      Verwijderen
  15. Lieve dame wat jij ( mag ik jij zeggen), doet is geen breien meer, dat is pure kunst!
    Wat een prachtig vest!
    Ik maak vanaf hier een diepe buiging voor je!
    groetjes, Franca.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel Franca!! En zeker weten dat je jij mag zeggen, dat is net ze gezellig!

      Verwijderen