vrijdag 4 januari 2013

cockleshell sjaal

Ik was al weer zo'n 2 jaar aan het haken, vooral met mooie kleurtjes catania katoen toen ik als een blok viel voor een breiwerk van wol.
De cockleshell sjaal. Gevonden bij blij-dat-ik-brei en gemaakt door Anna van het blog vanannashand . Oh ja.... die sjaal wilde ik hebben, dus maken.  Enn, breien had ik al zo'n 35 jaar niet meer gedaan.
Maar goed, ik ben niet zo bang uitgevallen, dus wol (Invicta colour) en Knit-pro rondbreinaald gekocht bij Jeanet Jaffari, patroon erbij kado en aan de slag.
Heeeel veel steken stonden er op de breinaald: minstens 420 en na het meerderen 540! Nu had ik gelukkig intussen ook het blog van Anna gevonden en daar kwam ik uitgebreide info tegen over deze sjaal. Bv dat je markeringsdraden kunt gebruiken om de tel niet kwijt te raken en fouten te voorkomen.
En dat je als hij klaar is (dit geldt voor alle breiwerk) je je product moet "dressen / blocken". Hoe dat moet beschrijft Anna ook heel goed. Alleen had zij het over een wolwasmiddel dat je niet hoefde uit te spoelen, dat kende en snapte ik niet. Toen. Want inmiddels heb ik de Eucalan gevonden. Hoe je hiermee aan de slag kunt wordt door Wieke van Keulen in haar blog wiekevankeulen  heel goed uitgelegd.

Al met al was mijn sjaal een heel nieuw avontuur geworden, met nieuwe materialen en methodes. En ik vond het prachtig!
Hierboven zie je het resultaat meteen na het blocken. Eerlijkheidshalve moet ik zeggen dat hij nu ik hem in gebruik heb wel qua model weer wat minder mooi is geworden. Maar ik ben er nog steeds blij mee (en trots op  Yeah! I did it!)


2 opmerkingen:

  1. En hij is mooi!!
    En ik weet ondertussen wel dat je het zomaar niet opgeeft! Als dit nou je eerste breiwerk is na 35 jaar, dan verdient dit toch een geweldig compliment!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een prachtige sjaal en inderdaad een heel avontuur. Ik ben benieuwd wat je nog meer gaat maken.

    BeantwoordenVerwijderen